Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Bases del procés

Bases Reguladores del procés de Pressupostos Participatius de Teià 2019

Les bases del procés dels Pressupostos Participatius és el document que estableix les regles d’aquest procés en totes les seves fases i accions.

Preàmbul

L’ajuntament de Teià impulsa la segona edició dels Pressupostos Participatius perquè tots els veïns i veïnes puguin debatre i decidir sobre 100.000.-€ de la partida d’inversions del pressupost municipal del 2020.

Amb els Pressupostos Participatius es vol promoure la implicació dels teianencs i teianenques en la presa de decisions sobre el destí d’una part dels recursos públics.

Objectius:

Fomentar la participació a través d’un procés inclusiu que arribi a tota la població.

Conèixer les necessitats de la població i afavorir el debat col·lectiu per prioritzar-les.

Generar major transparència i eficiència en la gestió municipal.

Descripció del procés

Els pressupostos participatius són un mecanisme de democràcia participativa que permet als ciutadans i ciutadanes influir i decidir directament sobre els pressupostos públics, mitjançant processos de participació ciutadana.

Els pressupostos participatius pretenen promoure canals per tal que la ciutadania no sigui només observadora si no, si ho desitja, intervingui de forma activa d’allò que passa a Teià.


Òrgans del procés

Per a la validació i seguiment del procés del Pressupostos Participatius es preveuen els següents òrgans:

Comissió Tècnica

La funció principal de la Comissió tècnica és el seguiment del procés, intervenint en el seu desenvolupament i organització.

Serà l’encarregada d’avaluar la viabilitat legal, econòmica, urbanística i mediambiental de cada una de les propostes presentades. La Comissió també estimarà el cost aproximat del projecte. Estudiarà totes les propostes presentades i emetrà un informe raonat sobre cadascuna indicant si s’ajusta als requeriments especificats i si és o no viable tècnica, jurídica i econòmica i si s’adequa als criteris mediambientals de l’Ajuntament. A cada proposta acceptada i validada se li donarà un codi que s’utilitzarà per tal de fer la votació posterior.

En cas d’observar inadequacions o incompatibilitats en alguna de les propostes la Comissió podrà proposar modificacions, sempre que no desvirtuïn o alterin de manera substancial el contingut o sentit de la proposta original. També podrà unificar propostes si ho considera oportú. En ambdós casos cal revisar o informar tècnicament de nou la proposta, i demanar la conformitat de la persona/es que han presentat la proposta original, abans de ser aprovada definitivament.

Aquesta Comissió està formada per representants tècnics de l’Ajuntament de Teià i de la consultora Civis, que dóna suport al procés. La composició serà la següent:

-        Membre de la Consultora Civis

-        Tècnic/a de Participació

-        Un o més membres de Serveis Econòmics/Intervenció

-        Tècnic/a de Medi Ambient i un o més dels següents membres de Serveis Tècnics:

·        Arquitecte

·        Enginyer tècnic

·        Aparellador

-        En funció de la temàtica de les propostes ciutadanes, si s’escau, s’ampliarà la Comissió amb el/la tècnic/a de referència municipal.

Comissió de seguiment i de garanties del procés

És un òrgan de participació informatiu i consultiu que té com a objectiu fer el seguiment del procés participatiu i controlar l’execució del procés de participació dels Pressupostos Participatius de Teià.

D’altra banda, la Comissió de seguiment vol tenir un caràcter pedagògic; una de les seves funcions principals consisteix a facilitar la informació necessària als seus integrants per tal d’assolir un coneixement el més ampli possible sobre el projecte i l’afectació d’aquest i, a la vegada, fomentar la deliberació com a pas previ al debat.

Es constitueix com a òrgan de participació, seguiment i consulta de caràcter permanent i evolutiu, que es pot anar adaptant a diferents situacions o circumstàncies. Per aquesta raó, al llarg del procés de participació s’aniran convocant trobades regulars i s’aniran treballant els objectius específics per a cada moment del procés. El nombre de participants pot ser ampliat, segons la fase del procés en la qual ens trobem, i vol ser plural en els interessos, visions i experiències.

Les funcions de la Comissió de seguiment i garanties són:

·        Supervisió de les bases dels pressupostos

·        Suport amb la comunicació del procés

·        Validació de les propostes presentades

·        Seguiment i control del procés i l'execució dels projectes guanyadors

·        Valoració del procés participatiu


El President i Secretari de la Comissió de Garanties – Funcions:

a.     En serà el regidor o regidora de participació de l’Ajuntament de Teià serà el President/a de la Comissió i les seves funcions seran:

·        Convocar les Comissions

·        Dirimir amb el seu vot de qualitat

·        Executar allò que ha acordat la Comissió

b.     En serà Secretari/a, el tècnic/a de participació de l’Ajuntament de Teià o bé, el representant que es designi, i tindrà veu però no tindrà vot.

Les seves funcions seran d’informació, assessorament i aixecament d’actes si s’escau.

La presa d’acords en el sí de la comissió, s’intentaran dur amb el màxim de consens possible o bé per la majoria dels assistents a la sessions.


Amb la voluntat de que la Comissió de Garanties sigui oberta a la participació, en el moment que s’inicia la fase d’informació del procés, s’obrirà un termini de 15 dies per tal que la ciutadania de més de 14 anys pugui sol·licitar la seva incorporació a l’òrgan de seguiment del projecte.

 

Presentació de propostes

Qui pot presentar propostes?

·        Qualsevol persona empadronada al municipi de Teià

·        Les entitats inscrites en el Registre Municipal d’Entitats i Associacions de Teià.

·        Empreses i comerços ubicats a Teià.


Com es poden presentar les propostes?

·        Amb la butlleta de Propostes que trobaràs al web municipal a l’apartat de Pressupostos Participatius http://fem.teia.cat o imprès a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (C/ Pere Noguera, 12).

·        Online: Carpeta ciutadana www.teia.cat/tramits

·        També es podrà fer presencialment en els punts  d’informació i de recollida de propostes. Posteriorment, s’entraran a registre.



Punts d’informació i recollida propostes:

Es crearan punts itinerants d’informació i de recollida de propostes repartits en diferents zones del municipi.  

Punts d’informació i calendari:

-         Biblioteca Can Llaurador (Av. José Roca Suárez Llanos 40): 20 de febrer 11 h a 12 h

-         Escola Bressol Municipal Els Galamons (Carrer d'Eric R. Svensson, 14-28): 28 de febrer de 16 h a 17 h.

-         Biblioteca Can Llaurador (Av. José Roca Suárez Llanos 40): 28 de febrer 18 h a 19 h

-         Parc Can Godó: 1 de març de 17 h a 18 h

-         Mercat Municipal (Plaça Catalunya, 6): 1 de març de 18h a 19h

-         Parc Vallbellida (Carrer Aqüeducte): 9 de març de 11 h a 12h

-         Zona Verda carrer Joan XXIII amb Montserrat: 9 de març 12 h a 13 h

-         Institut Turó d'en Baldiri (C/Charles Darwin, 19): 13 de març de 11 h a 11:30 h

-         Casal de la Gent Gran (Passeig de la Riera, 90): 13 de març de 12 h a 13 h

-         Escola el Cim (Carrer Josep Puigoriol, 86): 15 de març de 16 h a 18 h.

-         Poliesportiu El Cim (Carrer Josep Puigoriol, 68-84): 15 de març de 18 h a 19 h.

-         Casal de joves (Passeig Riera 148) 15 de març de 20 h a 21 h

-         Escola Bressol Bambi (Passeig de la Riera, 34) 20 de març de 16:30 h a 17:30 h

-         CMC La Unió (C/ Passeig de la Riera, 116): 20 de març de 18 h a 19 h

Quins criteris han de complir les propostes presentades?

1.     Han de ser competència de l’Ajuntament.

Podeu consultar les competències municipals que són recollides a:

Article 63 de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, Municipal i de Règim Local de Catalunya

Article 84.2 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya del 2006

2.     Han de ser una inversió i no poden ser inversions ja previstes al PAM o decisions del Govern.

Una inversió és una despesa dedicada a la creació o millora d'equipaments i béns materials o immaterials inventariables o l'adquisició dels mateixos. Per exemple pot ser la construcció o reforma d'equipaments o comprar maquinària, mobiliari o software. No són inversions per exemple, la contractació de serveis, les subvencions a entitats per a fer activitats o comprar béns consumibles com material d'oficina.

Les inversions són recollides al Capítol 6 de la classificació econòmica de les despeses del pressupost municipal, podeu consultar la seva definició aquí.

3.     Han de ser viables tècnicament, han de complir la normativa vigent que les reguli, segon la temàtica de la proposta.

4.     No poden tenir un cost superior al total destinat al procés (100.000.-€).

5.     Han de ser concretes i avaluables econòmicament.

6.     Les propostes presentades no poden comprometre exercicis pressupostaris futurs, en quant a despesa (no es refereix a manteniment) i s’han de poder executar dins de l’any 2020.

7.     Han de ser propostes que no provoquin exclusió social i han de ser igualitàries des d’un punt de vista de gènere.

8.     Han de ser propostes sostenibles i amb visió de poble i interès general.

9.     Les propostes que es proposin no poden ser: actuacions de manteniment que ja s’estiguin duent a terme, despeses obligatòries per part de l’ajuntament, plans d’ajuts ja existents, ni poden fer referència a subvencions que s’atorguen.


Condicionants tècnics del procés


1.     Totes les propostes que es presentin han d’anar acompanyades de les dades identificatives del ciutadà que les realitza.

2.     Totes les propostes han d’estar presentades dins del termini establert que s’especifica en el calendari.

3.     Es podran presentar un màxim 5 propostes per persona, entitat o comerç.

4.     Només passaran a la fase d’avaluació tècnica les propostes que compleixin tots els requisits establerts.

5.     Per a garantir el dret a participació i la transparència del procés, s’establirà una relació bidireccional contínua entre proposants i cos tècnic del procés, on els primers rebran informació pels mitjans més escaients en cada cas i en cas de ser acceptada la seva proposta formaran part activa de la elaboració del projecte concret que es presenti com a proposta a les votacions, o se’n comunicaran i argumentaran les raons pel rebuig de les propostes que no compleixin els requisits establerts.

6.     Es podran unificar les propostes si estan repetides o són molt similars, si els serveis tècnics ho considerin oportú, sempre que hi hagi la validació del ciutadà que l’hagi presentada.

7.     L’Ajuntament es compromet a incloure en el pressupost del 2020 els 100.000-€ d’inversions i executarà les propostes guanyadores.

8.     En el supòsit d'una excepcionalitat pressupostària es podria endarrerir o reduir la dotació econòmica.


Quines dades s’han de fer constar a la butlleta per fer propostes?

Dades del contacte:

-         Nom i cognoms de la persona que fa la proposta, o de l’entitat o empresa.

-         DNI o NIE, CIF.

-         Adreça de contacte.

-         Telèfon.

-         Correu electrònic

-         Casella: home / dona

-         Data de naixement (dd/mm/aaaa)

 Títol de la proposta.

  •  Descripció de la proposta.

  •  El motiu o objectiu de la proposta?

  • Benefici social?

  • Ubicació (Opcional)

  • Annexes on adjuntar fotografies, dibuixos, plànols o vídeos per ampliar l’explicació (Opcional)

ü Data i signatura.


“D'acord amb la Llei 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades identificatives s'inclouran en el fitxer denominat "Processos participatius", del qual és responsable l'Ajuntament, amb la finalitat de gestionar la informació de la ciutadania i les entitats que participen en processos  participatius derivats del Pla de Participació Ciutadana aprovat el el Ple del 25 de setembre del 2017. No es preveuen cessions de dades. Així mateix, podeu exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició, mitjançant registre presencial/electrònic a l'Ajuntament C. Pere Noguera, 12 • 08329 Teià o www.teia.cat

 

Fases del procés: Calendari

 

1.     Fase de presentació i difusió                             10 de gener – 17 de febrer

2.     Fase de generació i recollida de propostes      18 de febrer - 29 de març

3.     Fase de validació de propostes                         30 de març – 15 de juny

4.     Fase d’exposició de propostes                           19 de juliol – 22 de setembre

5.     Fase de votacions                                               23 setembre – 4 novembre

6.     Avaluació i execució                                      25 novembre – 2020


Sessions obertes de participació: Calendari

El divendres 15 de febrer a les 19:00 h. a la CMC La Unió, tindrà lloc també una sessió informativa i de presentació del procés.

Dijous 7 de març de 18.00 h a 20.00 h.: Taller generació de propostes a l'Espai Can Llaurador per facilitar la participació , s’oferirà servei de ludoteca.

El divendres 22 de Novembre a les 19.00h. a l'Espai Can Llaurador, sessió informativa i de presentació des resultats dels pressupostos participatius.


Validació i valoració de les propostes presentades

La consultora Civis i el departament de Participació ciutadana seran els encarregats de valorar les propostes presentades per la ciutadania, d’acord amb els criteris establerts inicialment. A posteriori, la Comissió Tècnica serà la que durà a terme la valoració tècnica i econòmica de les propostes que ja hagin superat la primera valoració feta per la consultora. Les propostes definitives que es portin a votació seran elaborades i posades en comú en col·laboració entre la Comissió Tècnica i les persones o col·lectius proposants. A més, també seran validades per la Comissió de Seguiment.

Una vegada s’hagin valorat les propostes i totes compleixin els criteris establers l’Ajuntament es farà ressò a través dels mitjans de comunicació habituals per tal que tota la ciutadania en tingui coneixement i les pugui prioritzar en una sessió en base a la necessitat i la urgència.

Les propostes que superin la valoració de la Comissió Tècnica passaran a la fase de votació.

Es publicarà la relació definitiva de les propostes finalistes, en la qual figurarà al menys el codi assignat a la proposta, la descripció de l’actuació i el cost econòmic de la mateixa, al web de l'Ajuntament, i es comunicarà personalment a tothom que hagi presentat una proposta, hagi estat acceptada, modificada o rebutjada. 

Aquesta relació definitiva estarà exposada un mínim de 15 dies hàbils des de la publicació al web.

Votacions de les propostes presentades

·        Les votacions es faran a través d’un procés de votació ciutadana i podran votar totes persones empadronades a Teià majors de 14 anys en el moment de les votacions.

·        En cas de ser possible, s’habilitarà un sistema de votació ponderat o amb possibilitat de prioritzar projectes.

·        Totes les votacions seran online a  http://fem.teia.cat

·        S’establiran punt de votació assistida a l’OAC i se habilitaran punts de votacions itinerants per facilitar les votacions a tots els teianencs i teianenques. La informació sobre els dies, horaris i ubicació dels punts de votacions itinerants es publicarà la web municipal http://fem.teia.cat

·        Les propostes hauran d’estar exposades al públic del 19 de juliol al 22 de setembre i fins al final del procés de votacions. La exposició serà itinerant i la informació sobre els dies, horaris i ubicació de l’exposició es publicarà a la web municipal, el portal Decidim i es difondrà a través dels diversos canals comunicatius que disposa l’ajuntament.

·        A més, i sempre que sigui requerit, l’equip de participació també es desplaçarà per facilitar les votacions d’aquelles persones i/o col·lectius que presentin dificultats a l’hora de participar-hi per raons de mobilitat.

Requeriments per a la votació:

·        Tenir 14 anys complerts o més a l’inici del període que s’estableix per emetre el vot.

·        Dades identificatives per votar: DNI (Document Nacional d’Identitat) –NIE ( número d’identitat d’estranger), data completa de naixement (dd/mm/aaaa)


Execució i tancament del procés

L’Ajuntament farà una presentació pública dels resultats obtinguts durant el procés, un cop finalitzi el període de votació.

L’Ajuntament farà una campanya de divulgació de les propostes i resultats obtinguts.

La comissió de seguiment / garanties ciutadana farà un seguiment de l’execució dels projectes guanyadors.

L’Ajuntament ha d’intentar executar el 100% de la dotació pressupostària pels projectes guanyadors, guardant un marge de tolerància en l’execució del +-10%, és a dir que el total executat no serà inferior a 90.000-€ ni superior a 110.000€.

La consultora haurà de lliurar un informe amb una valoració tècnica del procés i una proposta de canvis o modificacions per a l’any següent.

Avaluació procés:

1. L’avaluació dels resultats del procés de participació ciutadana s’ha de reflectir en una memòria final, que s’ha d’elaborar en el termini de dos mesos a comptar de la seva finalització i que ha de contenir com a mínim:

a) La descripció del procés i les seves fases.

b) Una informació quantitativa i qualitativa de la participació que hi ha hagut i de les aportacions que s’han rebut.

c) La metodologia emprada en el procés de participació ciutadana i en la fase de valoració.

d) Una valoració global del procés i dels seus resultats.

2. La memòria final d’avaluació s’ha de fer pública al web institucional de l’administració convocant i s’ha de comunicar als participants.

3. L’administració convocant ha de retre comptes sobre el procés de participació ciutadana. El retiment de comptes implica, en tot cas:

a) Donar a conèixer els criteris utilitzats per a valorar les aportacions i propostes i els motius pels quals han estat acceptades o rebutjades.

b) Acreditar el compliment dels compromisos assumits com a conseqüència del procés de participació ciutadana.

Comunicació

La relació de documents i eines que serviran per la difusió dels Pressupostos Participatius són els següents:

Edició d’una guia informativa per explicar el procés de participació, les fases a desenvolupar i els procediments establerts per poder presentar propostes i fer-ne posteriorment les prioritzacions.

Díptics informatius o flyers sobre la fase del procés en què ens trobem.

Hashtag: #femteia

Butlletí, web i xarxes socials: L’Ajuntament té l’obligació d’informar en tot moment de l’evolució, terminis, etapes i resultats del procés

Butlletes (de generació de propostes)

Llibretes (obsequi promocional)

Venecianes (pancartes): seran genèriques (de contingut a temporal) per a tot el procés.

Cartelleres

Roll-up

Pàgina web: http://fem.teia.cat / http://decidim-teia.diba.cat


Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir